Dnia 6 lutego w budynku Instytutu Socjologii UW przy ul. Karowej 18 miały miejsce uroczyste obchody 25. rocznicy rozpoczęcia obrad Okrągłego Stołu. Spotkanie zorganizowała inicjatywa RAZEM89, ogólnopolska koalicja organizacji pozarządowych, zrzeszonych w celu wspólnej organizacji obywatelskich obchodów 25-lecia odzyskania wolności.
Archiwum Kancelarii Prezydenta RP oraz Archiwum Kancelarii Senatu RP we współpracy z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych prowadzą prace nad projektem pt. „Archiwa Przełomu 1989–1991”, mającym na celu udokumentowanie tego historycznego okresu w dziejach Polski.
Archiwum Państwowe w Warszawie, współuczestnicząc w projekcie, zwraca się z apelem o udostępnienie materiałów ukazujących sytuację społeczną i polityczną na przełomie lat 80. i 90. Liczymy na fotografie (również Warszawy, jak wyglądała w tym czasie?), plakaty i ulotki wyborcze, a także wspomnienia, w szczególności działaczy komitetów obywatelskich oraz innych organizacji społecznych.
Materiały mogą mieć postać oryginałów lub kopii, istnieje także możliwość ich zeskanowania w naszym Archiwum.
Przekazane dokumenty zostaną zaprezentowane na stronie internetowej projektu, a także będą ważną częścią tworzonego „Archiwum Przełomu”.
Szczegółowe informacje o projekcie znaleźć można na stronie internetowej: Archiwa Przełomu (senat.gov.pl)
Ze strony Archiwum Państwowego w Warszawie informacji udzielają Anna Wajs (tel. 22 635-92-42/43 w. 114; email: archiwaprzelomu@warszawa.ap.gov.pl) oraz Michał Kozieł (tel. 22 635-92-42 w. 111; email: mkoziel@warszawa.ap.gov.pl).
W styczniu br. rozpoczyna się kolejny cykl warsztatów metodycznych dla nauczycieli historii, historii i społeczeństwa oraz wiedzy o społeczeństwie, organizowanych tradycyjnie w siedzibie Archiwum na Krzywym Kole.
Celem tej formy doskonalenia zawodowego jest wzbogacenie warsztatu pracy w zakresie historii regionalnej z uwzględnieniem źródeł archiwalnych, pokazanie różnych możliwości korzystania ze zbiorów archiwalnych, podniesienie kompetencji w zakresie wykorzystania źródeł historycznych w procesie dydaktycznym oraz monitorowania podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Program warsztatów obejmuje trzy tematy:
1. „Warszawa i warszawiacy w okresie pierwszej wojny światowej” — 24 i 31 stycznia oraz 15 i 22 maja 2014 r.
2. „Warszawa w dobie socrealizmu” — 14, 21 marca 2014 r.
3. „Droga do wyborów w czerwcu 1989 r.” — 3, 10 kwietnia 2014 r.
Warsztaty są bezpłatne. Osoby zainteresowane udziałem powinny dokonać zgłoszenia (http://admin.mscdn.eu/zewnetrzne/biezacawiecej/id/1176/o//w/Warszawa)
W grudniu br. Archiwum Państwowe w Warszawie, we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie, zaprosiło nauczycieli historii, historii i społeczeństwa oraz wiedzy o społeczeństwie na warsztaty metodyczne, których przedmiotem były źródła powstałe w latach 1949–1955.
Uczestniczący w zajęciach warsztatowych mogli zapoznać się z materiałami archiwalnymi przybliżającymi atmosferę tych lat oraz sytuację społeczną, gospodarczą i polityczną charakterystyczną dla Warszawy w dobie socrealizmu. Celem warsztatów było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystania źródeł historycznych w procesie dydaktycznym, ukazanie różnych możliwości korzystania ze zbiorów archiwalnych oraz monitorowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Archiwum Państwowe w Warszawie we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie otworzyło kolejny cykl warsztatów metodycznych przeznaczonych dla nauczycieli historii, historii i społeczeństwa oraz wiedzy o społeczeństwie.
Przedmiotem listopadowych zajęć warsztatowych odbywających się pod hasłem „Warszawski trudny czas, czyli stolica i jej mieszkańcy w świetle archiwaliów” są źródła dotyczące pierwszej wojny światowej, wśród nich m.in.: fotografie osób, miejsc i wydarzeń; afisze i plakaty; broszury i druki ulotne; rysunki i plany przedstawiające rekonstrukcję Warszawy po II wojnie światowej; korespondencja i materiały pamiętnikarskie; dokumentacja urzędów.
Taki dobór materiałów źródłowych pozwala bliżej poznać Warszawę, jej mieszkańców i ich problemy oraz zrozumieć, jak radzili sobie z nimi w trudnych momentach dziejowych. Pozwala również przyjrzeć się bliżej konkretnym źródłom archiwalnym, a tym samym przeprowadzić ich analizę pod kątem formy i treści oraz próby znalezienia odpowiedzi na pytania, w jakim celu powstały, do czego mogą służyć i jak można je wykorzystać w pracy dydaktycznej.
Warsztaty te mają służyć:
– poszerzeniu wiedzy na temat archiwum i jego roli w społeczeństwie jako instytucji kultury, która chroni narodowe dziedzictwo kulturowe i jednocześnie służy obywatelowi;
– pokazaniu różnych możliwości korzystania ze zbiorów archiwalnych;
– przybliżeniu różnych form współpracy szkoły i archiwum w procesie kształcenia i wychowania obywatelskiego dzieci i młodzieży;
– podniesieniu kompetencji w zakresie różnych możliwości wykorzystania źródeł historycznych w procesie dydaktycznym oraz monitorowania podstawy programowej kształcenia ogólnego.