Intensywne działania w celu upamiętnienia życia i działalności Fryderyka Chopina podjęto w okresie II Rzeczypospolitej. Szczególne zasługi położyło w tym względzie kierowane przez księcia W. Czetwertyńskiego warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Domu Chopina, któremu – dzięki społecznej ofiarności – udało się w 1929 r. wykupić z rąk prywatnych oficynę chopinowską i część parku w Żelazowej Woli. W latach 30. XX w. dokonano renowacji dawnej oficyny i urządzenia w nim stałej ekspozycji chopinowskiej, a także zbudowania parku wg projektu prof. Franciszka Krzywdy-Polkowskiego. W 1932 r. do pomocy Towarzystwu przystąpił Komitet Dni Chopinowskich, który poprzez lokalne komitety w Polsce rozpoczął gromadzenie funduszy na utrzymanie dworku i inne przedsięwzięcia związane z popularyzacją postaci i dzieł Chopina.
Z inicjatywy Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego powstał 17 III 1934 r. Instytut Fryderyka Chopina (dziś Towarzystwo im. Fryderyka Chopina), którego najważniejszym zadaniem było doprowadzenie do wydania pełnej edycji utworów Chopina pod redakcją Ignacego Paderewskiego. Instytut stawiał sobie również za cel powołanie stałego organu prasowego poświęconego kompozytorowi, organizacje odczytów, koncertów itp. Realizacji większości tych przedsięwzięć przeszkodził wybuch II wojny światowej.
__________________________________________________________________________________________
Ja, Stanisław
Pliszczyński, (…) na żądanie przybyłem do
lokalu „Towarzystwa Przyjaciół Domu
Szopena” znajdującego się w domu Nr 8 przy
ulicy Sienkiewicza w Warszawie, gdzie stawili się osobiście znani i do
działań
prawnych zdolni: 1) Włodzimierz Książę Czetwertyński; 2) Adolf Jagowd,
adwokat;
3) Aleksander Janowski; 4) Adam Wieniawski; 5) Antoni
Różański; 6) Bronisława
Habrowska; 7) Adam Chromiński; 8) Fabian Rosochacki; 9)
Józef Smidowicz; 10)
Julia Baranowska-Borowa; 11) Lucyna Robowska; 12) Józefina
Szlezygierówna; 13)
Kamilla Jasieńska; 14) Felicja Ciborowska; 15) Zofia
Leśkiewiczówna; 16)
Wiktoria Witkowska; 17) Florentyna Pache-Paszkowska; 18) Maria
Wyszomirska; 19)
Józef Furmanik; 20) Konstanty Heintz; 21) Kazimiera
Winnicka; 22) Ludwik
Tisserant; 23) Konstancja Meunier; 24) Maria Filipowicz; 25) Halina
Czaykowska;
26) Emma Bartelmus; 27) Janina Sawicka; 28) Piotr Rytel; 29) Stanisława
Krajewska; 30) Zofia Ulbrych; 31) Feliks Starczewski; 32) –
brak nazwiska; 33)
Maria Kozińska; 34) Maria Rokicka; 35) Leonarda Szycówna;
36) Witold
Maliszewski; 37) Józef Kimaczyński; 38) Kazimiera
Thun-Salecka; 39) Janina
Kwiatkowska; 40) Janina Wołowska.
Skład Towarzystwa Przyjaciół Domu Chopina na podst. protokołu zebrania z 28 I 1929 r.
…Komitet zwraca się do
J. W. P. z uprzejmą prośbą o podjęcie
inicjatywy zorganizowania komitetu lokalnego. Program winien być
dostosowany do
miejscowych warunków i możliwości. Komitet centralny nie
zamierza w niczym
krępować miejscowej inicjatywy. Pozwala sobie tylko zwrócić
uwagę na potrzebę
urządzenia koncertów tych artystów,
którzy w sezonie obecnym będą przebywali w
danym zdrojowisku, oraz sugeruje, jako jedną z form zbiórki,
naklejanie
znaczków 10 i 50. gr. na kartkach kuracyjnych, biletach
widowiskowych,
rachunkach w hotelach i pensjonatach, oczywiście nie w formie
przymusowej, lecz
za zgodą gości.
Z
pisma prezesa Komitetu Dni Chopinowskich w Polsce K. Sosnkowskiego do
burmistrza Otwocka.
Celem
Komitetu jest:
a) doprowadzenie
wespół z T. P. D.
[Towarzystwem Przyjaciół Domu] Chopina ogólnego
wyglądu Żelazowej Woli do
stanu, odpowiadającego epoce, w której żył Chopin;
b) urządzanie
dorocznych wielkich festiwalów
chopinowskich w Żelazowej Woli oraz festiwalów muzyki
ludowej;
c) ufundowanie
stypendiów im. Chopina dla
najzdolniejszych młodych muzyków;
d) propagowanie
potrzeby sprowadzenia zwłok
Chopina do kraju oraz wykonanie tego zadania;
e) zgromadzenie
funduszów na cele T. P. D.
Chopina (między innymi na utworzenie schroniska weteranów
muzyki polskiej w
Żelazowej Woli) oraz na powyżej wymienione cele.
Ze
statutu Komitetu Dni Chopinowskich w Polsce z 1932 r.
Celem
Instytutu jest krzewienie kultu dla Fryderyka Chopina
przez stworzenie centralnej placówki naukowej w dziedzinie
Chopinoznawstwa, przez
zorganizowanie we własnej siedzibie muzeum, archiwum i biblioteki,
przez
uskutecznienie kompletnego wydawnictwa naukowo-artystycznego dzieł
Chopina,
przez urządzanie specjalnych koncertów i
odczytów, przez wydawanie stałego
organu Chopinowi poświęconego, przez współdziałania z innymi
chopinowskimi
organizacjami i stowarzyszeniami tak w kraju, jak i za granicą
– (§ 4 statutu).
August
Zaleski – Prezes,
Franciszek
Pułaski – czł. zarządu,
Witold
Maliszewski –
wiceprezes,
Stanisław
Niewiadomski – czł. zarządu,
Zofia
Jaroszewiczowa – skarbnik,
Adam
Wieniawski – zastępca,
Leopold
Binental –
sekretarz,
Karol
Stromenger – zastępca,
Władysław
Korsak – czł.
zarządu,
Mieczysław
Idzikowski – zast. Sekretarza.
Fragm.
druku informacyjnego Instytutu Fryderyka Chopina.
___________________________________________________________ K.S. [Karol Stromenger], Instytut Fryderyka Chopina, „Antena”, nr 2 z 8 I 1939 r.; APW, Zbiór variów, sygn. 1195, s. 3 |
Ignacy
J. Paderewski, obejmując naczelną redakcję
wydawnictwa dzieł Chopina Instytutu, zrzekł się wszelkich materialnych
korzyści, dając patronatem swego nazwiska, jak i realnie czynnym
udziałem w
pracach redakcyjnych znaczenie i mir polskiej wydawniczej imprezie.
Ważność tej
sprawy zrozumiały również polskie instytucje finansowe: Bank
Polski wpłacił
w
listopadzie r. 1937 na rachunek Instytutu F. Chopina kwotę 7.000 zł
tytułem
subwencji. W ciągu roku ubiegłego zasiliły Instytucję: Pocztowa Kasa
Oszczędności, Komunalna Kasa Oszczędności w Warszawie i Bank
Gospodarstwa
Krajowego. (…)
Przez
obecnie podjęte wydanie krytyczne dzieł Chopina, prac
wydawniczych I. F. C., bynajmniej nie należy uważać za zakończone.
Zapewne
jednak znajdzie to pierwsze dzieło wydawnicze Instytutu oddźwięk w
świecie
muzycznym polskim i obcym. Każdy kulturalny polski obywatel powinien
zainteresować się tym wydaniem i jeżeli nie otrzymał prospektu, zażądać
jego
przysłania przez Instytut Fryderyka Chopina – Warszawa,
Boduena 4.
Z
artykułu K. Stromengera, Instytut Fryderyka Chopina w „Antenie” z 8 I 1939 r.