prezentuje
przedwojenne
reklamy świąteczne
oraz składa życzenia:
„Obdarowanie
kogoś
nie jest
rzeczą tak łatwą, jak się wydawać może. Jest to swego rodzaju kunszt, w
którym trzeba wykazać dużo delikatności, finezji i dobrego
smaku”
– radziło w 1927 r.
pismo
„Światowid”.
Gramofon,
wieczne pióro, książka, aparat fotograficzny; woda kolońska,
aparat do masażu; maszynka spirytusowa, radioodbiornik, los loterii
państwowej, chłodnia elektryczna – to zaledwie kilka z
szerokiej
gamy produktów, do których zakupu namawiały
czytelników reklamy zamieszczane na łamach prasy przedwojennej w
okresie
przedświątecznym. Prasy, którą w czasach gdy nie było
jeszcze telewizji,
uważano za najskuteczniejszy nośnik reklamy.
Archiwum
Państwowe m.st. Warszawy zaprasza do obejrzenia wystawy internetowej
pt. „Najmilszym prezentem gwiazdkowym
jest…”
na którą
składa się ponad 100 reklam
zaczerpniętych z
przedwojennych dzienników i czasopism z zasobu
Archiwum
Państwowego m.st. Warszawy: „Tygodnika
Ilustrowanego”,
„Kuriera Warszawskiego”,
„Światowida” i pisma
dla kobiet pt. „Bluszcz”.
Reklamy
zostały zaopatrzone w komentarze pochodzące z przedwojennych
podręczników reklamy. Porady w nich zawarte odsłaniają
warsztat
pracy ówczesnych twórców reklam
– warsztat
bogaty i różnorodny, korzystający ze wzorców
zachodnich i
najnowszych odkryć psychologii, na pierwszy rzut oka archaiczny, w
dużej mierze aktualny także dziś.
001 |
|
2.
Światowid, 1927r., nr 50 |
Cienka
pończoszka na smukłej nodze kobiecej; dziarska postać sportowca w
kompletnym ekwipunku narciarskim;
uśmiechnięta twarzyczka obok
klejnotów – oto co stwarza życie w ogłoszeniu,
pobudza
uczucia czytelnika.
[1]
002 |
|
3. Kurier Warszawski,
1935 r., nr 353 |
Potężna
siła reklamy, poza wielką rolą w rozwoju przemysłu i handlu, wpływa
decydująco na kształtowanie się życia społecznego, podnosi o kulturę i
dobrobyt, ułatwia
wzajemne porozumienie i współżycie. [2]
004 |
|
4.
Światowid, 1928 r.,
nr 52 |
Czynnik
atrakcyjny,
który zatrzymuje błądzący po
zadrukowanej karcie papieru wzrok czytelnika i powoduje choćby chwilowe
skoncentrowanie uwagi na ogłoszeniu – nazywa się wabikiem
wzrokowym. [3]
005 |
|
5.
Światowid, 1929 r.,
nr 53 |
Rolę
wabika spełnia
najczęściej interesujący
nagłówek lub ilustracja, oprócz tego jednak
współdziałają tu zarówno ilustracja
oraz nagłówek, jak i układ
tekstu,
„światło”, obramowanie, kolor, a także
wielkość ogłoszenia. [4]
006 |
|
6.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r.,
nr 51 |
Cechą
nowoczesnej ilustracji jest ogłoszeniowej jest ruch i aktualność.
Ilustracja,
na której coś się dzieje, która zawiera humor,
niezwykły pomysł, oryginalną
koncepcję – wyrywa widza z apatii, budzi jego zainteresowanie. [5]
007 |
|
7.
Kurier Warszawski, 1935 r.,
nr 353 |
Tekst
powinien być napisany bez przesady, a jednak z przekonaniem i wiarą w
zalety
firmy oraz jej towarów. [6]
008 |
|
8.
Światowid, 1928 r.,
nr 51 |
Ogłoszenie
prasowe przychodzi do klienta, gdy wolny czas poświęca on w zaciszu
swego domu,
przy stoliku kawiarni, w czytelni, w tramwaju, w aucie lub w wozie
kolejowym
lekturze swego dziennika lub czasopisma. [7]
009 |
|
9.
Bluszcz, 1931
r.,
nr 51-52 |
Duży
wpływ wywiera
reklama w nauce i sztuce, w organizacji zdrowia
publicznego. moralności i wychowania narodu. [8]
010 |
|
10.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r.,
nr 49 |
Wpływ
kolorów na skuteczność reklamy jest uważany
ostatnio za tak ważny, iż stał się przedmiotem gruntownych badań.
Szereg
profesorów w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech zajmuje się
tym zagadnieniem z
punktu wiedzenia psychoanalitycznego. [9]
011 |
|
11.
Tygodnik Ilustrowany, 1933 r.,
nr 52-53 |
Dla
szerokich mas
wskazany jest
na plakacie rysunek popularny, dla sfer inteligentnych miejskich
rysunek
artystyczny, uwzględniający nowe prądy istniejące w sztuce. [10]
012 |
|
12. Tygodnik Ilustrowany,
1931 r., nr 50 |
Kolor
należy
również do
elementów, za pomocą których można
zwrócić uwagę. W gazetach jednak kolorem nie
można się posługiwać. Istnieje pewna możliwość użycia koloru czarnego z
białym,
a mianowicie odwrócenia kolorów: białe litery czy
kontury rysunku na czarnym
tle. Ogłoszenie takie staje się wielką czarną plamą, która
na jednej
płaszczyźnie dziennika od razu zwraca uwagę. [11]
013 |
|
13.
Światowid, 1927 r., nr 51 |
Ogłoszenie powinno
być
zredagowane w formie najwięcej przystępnej dla zainteresowanych sfer z
podkreśleniem, bez żadnej przesady, cech towaru, w treści
krótkiej i
pociągającej. [12]
014 |
|
14.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr 49 |
Sugestia
przemawia do wyobraźni, podczas gdy perswazja do rozumu.
Porównawczo można by
się wyrazić, że kaznodzieja operuje przede wszystkim sugestią, prawnik
zaś
perswazją. Reklama powinna łączyć w sobie cechy i prawnika i
kaznodziei, musi
bowiem działać na zmysły i przekonywać. [13]
015 |
|
15. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 340 |
Jeżeli
ilustracja stanowi właściwy punkt wyjścia dla tekstu,
należy ją umieścić z lewej strony. Ponieważ czytamy od lewej strony ku
prawej,
wzrok spłynie automatycznie z ilustracji na objaśniający ją
tekst. [14]
016 |
|
16.
Światowid, 1932 r., nr 51 |
Mieszanie
krojów czcionek – najbardziej może skuteczny, a
jednocześnie
najtrudniejszy system układu reklamowego. Trudność polega na tym, by z
elementów o różnym charakterze,
stworzyć całość harmonijną. [15]
017 |
|
17.
Kurier Warszawski, 1935 r.,
nr 347 |
Szczególnym
upodobaniem znawców
cieszy się obecnie nowy typ czcionki, naśladujący pismo ręczne, jakby
drewienkiem kreślone. Użyte umiejętnie do uwydatnienia
poszczególnych wyrazów i
zdań, a zwłaszcza sloganów, haseł itp. w połączeniu z innymi
czcionkami
reklamowymi nowoczesnych krojów, stwarzają układ żywy i
ciekawy, a pod względem
reklamowym – pełnowartościowy. [16]
018 |
|
18.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r., nr 51-52 |
Co do podawania w
ogłoszeniu
ceny, to warto przytoczyć rezultat badań, jakie zostały przeprowadzone
w
Ameryce. Na 273 panie zapytane, czy chcą, by cena była podawana w
ogłoszeniach,
259 pań odpowiedziało twierdząco. [17]
019 |
|
19. Tygodnik Ilustrowany,
1931 r., nr 50 |
Mówiąc
o
cenach, należy pamiętać,
że muszą być dokładne, aby zainteresowały czytelnika. Wyrażenia
„ceny
najniższe”, „ceny likwidacyjne" itp., nie robią już
obecnie na czytelniku
wrażenia. [18]
020 |
|
20.
Tygodnik Ilustrowany, 1937 r., nr 51-52 |
Podstawową
zasadą skuteczności tekstu jest jego krótkość. Zbyt długie
teksty świadczą o
nieznajomości psychiki przeciętnego czytelnika, który dąży
do tego, aby przy najmniejszym
wysiłku wzrokowym i umysłowym zdobyć jak najwięcej wiadomości. [19]
021 |
|
21. Światowid, 1927
r., nr
51 |
Umiejętne
posługiwanie się czcionkami, dobór odpowiednich
krojów, wielkości wraz z estetycznym rozplanowaniem tekstu i
związaniem całości
– stanowi dziś zagadnienie trudne, wymaga znajomości zasad
reklamy i wyczucia
artystycznego. [20]
022 |
|
22.
Światowid, 1930 r.,
nr 50 |
Ilustracja
pozwala natychmiast stwierdzić, po jakiej linii idą wymagania ostatniej
mody.
Dlatego w ogłoszeniach sklepów konfekcyjnych ilustracja
zajmuje większą część
miejsca, a tekst jest tylko jej uzupełnieniem. [21]
023 |
|
23.
Światowid, 1933 r.,
nr 52 |
Zamiast
fotografować tylko dany przedmiot, prezentujemy go w
połączeniu z jego zastosowaniem. [22]
024 |
|
24.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r.,
nr 50 |
Krótki,
przekonujący tekst,
poprzedzony nagłówkiem, cena, nazwa firmy, oraz ilustracja
tworzące zwartą całość
– oto reguły przede wszystkim dla małego ogłoszenia, jakim
jest z zasady
ogłoszenie detalisty. [23]
025 |
|
25.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r., nr 51-52 |
Nagłówek
może być poważny lub żartobliwy. Powinien
zawsze informować pozytywnie, zawierać wiadomości optymistyczne i o ile
możności unikać formy negatywnej (nie należy rozpoczynać
nagłówka od słowa
„Nie”, ani też w formie następującej:
„Złe radio – utrapienie”… lecz
raczej
„Dobre radio – radość i
zadowolenie”. [24]
026 |
|
26.
Bluszcz, 1935 r., nr 50-51 |
Gdy natomiast
rama
jest owalna lub okrągła czy nawet prostokątna, ale nie z
prostych linii, lecz np. z ryb (dla sklepu sprzedającego ryby) czy też
kwiatów (dla ogrodnika),
wówczas już sama rama
wystarczy, by
ogłoszenie zwracało uwagę
większości czytelników. [25]
027 |
|
27.
Światowid, 1932 r., nr 52 |
W
reklamie należy baczną zwrócić
uwagę na działanie psychiczne kolorów, wiadomo bowiem, że
różne kolory różnie
działają na usposobienie. I tak kolor czerwony działa pobudzająco,
kolor
niebieski sprowadza uspokojenie, zielony wiąże się najsilniej z
wrażeniami
zmysłowymi, a żółte kolory z intelektem. [26]
028 |
|
28. Tygodnik Ilustrowany,
1930 r., nr 51 |
Szczególnie
efektowny rezultat
osiągać można przez połączenie czcionek cienkich z bardzo grubymi.
Wytworzony w
ten sposób kontrast daje mocne rozwiązanie graficzne i
reklamowe. [27]
029 |
|
29.
Tygodnik Ilustrowany, 1933 r., nr 52-53 |
Szerokie
zastosowanie znalazł
również tzw. fotomontaż. Okazało się bowiem, że mimo
pomysłowości, jednym
zdjęciem nie można wyrazić myśli propagandzisty. Poczęto więc zdjęcia
łączyć,
montować. [28]
030 |
|
30. Światowid, 1932 r.,
nr 51 |
Wiersze w
gazetach
zasadniczo idą
w kierunku poziomym, jeżeli więc w ogłoszeniu czcionki będą nachylone
pod kątem
lub nawet w kierunku pionowym, to tekst taki zwróci uwagę,
choćby nawet był
złożony tymi samymi czcionkami, co reszta gazety. [29]
031 |
|
31.
Światowid, 1929 r., nr 51 |
032 |
|
32. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 344 |
033 |
|
33.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r., nr 50 |
Hasło
firmowe (np. Cukier
krzepi, Radion sam pierze)
stanowi stały składnik reklamy, ma za zadanie utrwalić w pamięci jak
najszerszych sfer pewną zaletę przedsiębiorstwa. […]
wybór odpowiedniego hasła
jest rzeczą trudną, a od dobrego sloganu zależy nieraz powodzenie całej
akcji
reklamowej. Zamożniejsze firmy szukają odpowiedniego hasła drogą
specjalnych
konkursów z nagrodami. [30]
034 |
|
34.
Światowid, 1934 r. |
035 |
|
35. Bluszcz, 1937 r., nr
51 |
Co
się tyczy rozmiaru
ilustracji w ogłoszeniu, to zależy on od tego, czy reklama jest
uczuciowa czy
rozumowa. W ogłoszeniach uczuciowych ilustracja będzie większa, w
rozumowych
zaś mniejsza, przy czym nacisk kładzie się na argumenty w tekście. [31]
036 |
|
36.
Tygodnik Ilustrowany, 1927 r., nr 50 |
Wolna biała powierzchnia
dokoła ogłoszenia stanowi
dla niego również doskonałe obramowanie. Wśród
czarnej masy druku ogłoszenie
okolone białym pasem, stanowi punkt oparcia i wypoczynku dla oka. [32]
037 |
|
37.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r., nr 51 |
Poszczególne
rodzaje pisma i czcionek mają swoją
specyficzną wymowę, mogą wyrażać siłę, lekkość, smutek i radość. Można
by
powiedzieć, że każdy towar posiada właściwy dla siebie krój
liter,
podkreślający jego cechy charakterystyczne. Tak więc np. czcionki
ciężkie,
blokowe oddają dobrze masywność wyrobów żelaznych i
harmonizują z konstrukcją
maszyny lub motoru, litery zaś lekkie, smukłe, o delikatnym kroju,
nadają się
najlepiej do ogłoszeń o artykułach kosmetycznych lub jedwabnych
tkaninach. [33]
038 |
|
38.
Światowid, 1927 r., nr 51 |
Gazeta jako
środek
ogłoszeniowy
zawdzięcza swą popularność przed wszystkim stosunkowo niskim kosztom
reklamy,
przypadającymi na jednego czytelnika. [34]
039 |
|
39. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 347 |
Wiele
słuszności tkwi w powiedzeniu, że „ilustracja mówi
więcej niż 1000 słów”. [35]
040 |
|
40.
Tygodnik Ilustrowany, 1938 r., nr
50 |
041 |
|
41.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
Ogłoszenie
konstruowane na osi
pionowej z rytmicznym powtarzaniem zasadniczego słowa, działa silnie i
przekonująco. [36]
042 |
|
42.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
043 |
|
43.
Światowid 1927, nr 51 (Kliknij
obrazek,
aby powiększyć) |
Jeśli chodzi
o wybór tygodnia i dnia, to dobrze
jest ogłaszać się w gazecie przed pierwszym oraz w pierwszej dekadzie
miesiąca,
wtedy bowiem przeważnie najszersze sfery ludności (zwłaszcza miejskiej)
rozporządzają gotówką na zakupy. [37]
044 |
|
44.
Światowid, 1930 r., nr 48 |
Dla
klienta
– odbiorcy jest dobra reklama drogowskazem wśród
chaosu nagromadzonych na rynku towarów i usług, daje bowiem
dzięki swej jakości
pojęcie o towarze i o solidności firmy. [38]
045 |
|
45.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
046 |
|
46.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr
49 (Kliknij,
aby powiększyć) |
047 |
|
47.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r., nr 50 |
Dobre
wyniki dają zwłaszcza nagłówki w formie
pytającej. Pobudzają one ciekawość, wywołując automatycznie chęć
otrzymania odpowiedzi, którą daje dalszy tekst
ogłoszenia. [39]
048 |
|
48.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr 50 |
Na wyobraźnię zaś
najmocniej działa sztuka. Ona
to zmienia nastawianie człowieka do objawów życiowych, ona
potrafi pokazać
piękno rzeczy, którego przedtem nie widział, odkrywa
wartości rzeczywiste,
daje sugestywny obraz przedmiotów, poetyzuje rzeczy
codzienne i czyni z nich
przedmioty pożądania.
Dlatego
potężna reklama opiera się w pierwszym rzędzie na sztuce, w
szczególności sztuce graficznej, to jest na rysunku
czarno-białym lub barwnym,
przeznaczonym do powielania w druku, w niezliczonej ilości
egzemplarzy. [40]
049 |
|
49.
Bluszcz, 1934 r., nr 50 |
Detalista,
który zamieszcza ogłoszenie stale w jakimś piśmie, może
zaproponować zapłatę za
ogłoszenie w towarze, co jest dla niego dogodniejsze, niż zapłata
gotówką, a
niekiedy w ogóle stanowi jedyną możliwość ogłaszania się.
Czasopisma przeznaczą
otrzymane w ten sposób towary na konkursy, mające na celu
powiększenie liczby
abonentów. [41]
050 |
|
50.
Tygodnik Ilustrowany, 1920 r., nr 51 |
Ogłoszenie
z rysunkiem powinno wabić białą przestrzenią, wyróżniającą
je
wśród czarnej, zadrukowanej kolumny. [42]
051 |
|
51.
Tygodnik Ilustrowany, 1938 r., nr 50 |
052 |
|
52. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr
348 (Kliknij
aby powiększyć) |
Większość
ludzi ma wpojoną instynktowną skłonność do posłuchu. […]
Wezwania tego rodzaju
nie mogą oczywiście zawierać cech przymusu, w szczególności
trzeba się w nich
wystrzegać wyrażeń „musisz”,
„powinieneś” – które
czytelnika drażnią,
wzbudzając w nim naturalny odruch oporu. [43]
053 |
|
53.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
054 |
|
54.
Bluszcz, 1930 r., nr 50-51 |
055 |
|
55.
Tygodnik Ilustrowany, 1921 r., nr 52 |
056 |
|
56. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 349 |
057 |
|
57.
Światowid, 1929 r.,
nr 52 (Kliknij
aby powiększyć) |
058 |
|
58.
Kurier Warszawski, 1935 r.,
nr 352 |
059 |
|
59. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 351 |
060 |
|
60. Kurier Warszawski,
1926 r., nr 344 |
061 |
|
61.
Światowid, 1928 r., nr 51 |
062 |
|
62.
Światowid, 1930 r.,
nr 49 |
Obecnie
tak na gruncie amerykańskim, jak i w innych krajach, które
przejęły zasady
reklamy z Nowego Świata, widzimy nawrót do prawdy w
reklamie. [44]
063 |
|
63.
Światowid, 1930 r.,
nr 49 |
Reklama
prasowa szybko i punktualnie dociera do czytelnika, oddziałuje na
jego psychikę systematycznie i regularnie, znaną jest rzeczą, iż
regularnie i
wielokrotnie powtarzany motyw propagandowy daje zawsze skutki
pozytywne. [45]
064 |
|
64.
Bluszcz, 1934 r., nr 51-52 |
Fotomontaż
pozwala na
najbardziej obrazowe
wyrażenie intencji propagandzisty. [46]
065 |
|
65. Tygodnik
Ilustrowany, 1937 r., nr 51-52 |
066 |
|
66.
Tygodnik Ilustrowany,1930 r.,
nr 51 |
Wiara w prawdziwość
słowa
drukowanego dotychczas tkwi bardzo silnie w podstawach naszego myślenia
społecznego, wiara w zasadzie słuszna, bo oparta na odpowiedzialności
moralnej
piszącego za to, co drukuje. [47]
067 |
|
67.
Tygodnik Ilustrowany, 1926 r.,
nr gwiazdkowy |
068 |
|
68.
Światowid, 1932 r.,
nr 51 |
070 |
|
69.
Bluszcz, 1938 r.,
nr 52 |
071 |
|
70.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r.,
nr 51 |
072 |
|
71.
Kurier Warszawski, 1935 r.,
nr 343 |
073 |
|
72.
Światowid, 1933 r.,
nr 52 |
A więc zamiast
długich tekstów,
zamiast fantazyjnych rysunków, stosujmy nowoczesną, realną i
budzącą wiarę i
zaufanie fotografię reklamową. [48]
074 |
|
73.
Światowid, 1930 r., nr 47 |
075 |
|
74.
Kurier Warszawski, 1926 r.,
nr 353 |
076 |
|
75. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 350 |
077 |
|
76.
Kurier Warszawski, 1926 r., nr 351 |
078 |
|
77.
Światowid, 1930 r., nr 50 |
079 |
|
78.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r.,
nr 50 (Kliknij,
aby powiększyć) |
080 |
|
79. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 348 |
081 |
|
80. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 353 |
082 |
|
81.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
083 |
|
82.
Kurier Warszawski, 1926 r.,
nr 348 |
084 |
|
83.
Tygodnik Ilustrowany, 1938 r., nr
52 (Kliknij,
aby powiększyć) |
085 |
|
84.
Bluszcz, 1938 r., nr 52 |
086 |
|
85. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 349 |
Przy
ilustrowaniu ogłoszenia trzeba pamiętać, że dzisiejsza klientela często
chodzi
do kina, emocjonuje się sportem, uczęszcza na zawody, niech więc i w
ilustracji
reklamowej znajduje swój odpowiednik ta siła i ruch,
która dominuje w życiu
codziennym. [49]
087 |
|
86.
Tygodnik Ilustrowany, 1929 r.,
nr 49 |
088 |
|
87.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r., nr 51 |
089 |
|
88.
Tygodnik Ilustrowany, 1930 r., nr 51 |
090 |
|
89.
Światowid, 1929r., nr 52 |
091 |
|
90.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr 50 |
092 |
|
91.
Tygodnik Ilustrowany, 1936 r., nr
50 (Kliknij,
aby powiększyć) |
093 |
|
92.
Światowid, 1929 r., nr 53 |
094 |
|
93.
Bluszcz, 1931 r., nr 51-52 |
Pierwsze
zdanie w ogłoszeniu
odgrywa bardzo ważną rolę […] Ma na celu zainteresowanie
czytelnika do tego
stopnia, by resztę tekstu przeczytał z ciekawością. [50]
095 |
|
94.
Światowid, 1924 r., nr 21 |
Najwięcej
używany jest nagłówek ogłoszeniowy, mający na celu
wzbudzenie
zainteresowania przez podanie niskiej ceny. [51]
096 |
|
95. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr
351 (Kliknij,
aby powiększyć) |
097 |
|
96.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr 49 |
098 |
|
97.
Tygodnik Ilustrowany, 1928 r., nr
49 (Kliknij,
aby powiększyć) |
099 |
|
98.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
100 |
|
99.
Światowid, 1927 r., nr
51 (Kliknij,
aby powiększyć) |
101 |
|
100. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 341
(Kliknij, aby powiększyć) |
102 |
|
101.
Światowid, 1928 r., nr 51 |
103 |
|
102.
Tygodnik Ilustrowany, 1927 r., nr 50 (Kliknij,
aby powiększyć) |
104 |
|
103.
Tygodnik Ilustrowany, 1927 r., nr 49 |
105 |
|
104.
Światowid, 1929 r., nr 51 |
106 |
|
105. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 340 |
107 |
|
106.
Światowid, 1929 r., nr
52 (Kliknij,
aby powiększyć) |
108 |
|
107.
Światowid, 1929 r., nr 50 |
Pośród
nagłówków są udzielające dobrej rady
czytelnikowi: „Jak pani przygotowuje dobrą kawę?”,
„Widzi Pani różnicę?”, „Żonę
trzeba kochać – ale trzeba jej to także
okazać”… [52]
109 |
|
108.
Tygodnik Ilustrowany, 1931 r., nr 50 |
110 |
|
109.
Tygodnik Ilustrowany, 1933 r., nr 52-53 |
111 |
|
110.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
112 |
|
111.
Światowid, 1932 r.,
nr 52 |
113 |
|
|
|
112. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 347 |
|
115 |
|
113.
Światowid z 22 grudnia 1934 r. |
116 |
|
114.
Światowid z 22 grudnia 1934 r., |
117 |
|
115. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 344 |
118 |
|
116.
Tygodnik Ilustrowany, 1927 r., nr 49 (Kliknij,
aby powiększyć) |
Ogłoszenia
na stronach prawych (nieparzystych) są więcej czytane od
ogłoszeń na stronach lewych (parzystych). [53]
119 |
|
117.
Kurier Warszawski, 1935 r., nr 348 (Kliknij,
aby powiększyć) |
Scott
zauważył, że kobiety najlepiej zapamiętują
treść
przy powtórzeniu 1/8 stronicowego ogłoszenia 8 razy, podczas
gdy mężczyźni
lepiej reagują na 4-krotne ogłoszenie 1/4 stronicowe. Wynika
stąd ogólny wniosek,
że kobiety zwracają większą uwagę na małe ogłoszenia, które
jednak powtarzają
się częściej. [54]
120 |
|
118. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 348 |
121 |
|
119.
Bluszcz, 1931 r.,
nr 51-52 |
122 |
|
120.
Światowid, 1929 r.,
nr 52 |
123 |
|
121. Kurier
Warszawski, 1935 r., nr 349 |
124 |
|
122.
Światowid, 1927 r.,
nr 51 (Kliknij, aby
powiększyć) |
125 |
|
123. Kurier
Warszawski, 1926 r., nr 343 |
126 |
|
124.
Światowid, 1928 r.,
nr 51 |
127 |
|
125.
Tygodnik Ilustrowany, 1929 r.,
nr 49 |
128 |
|
126.
Kurier Warszawski, 1935 r.,
nr 341 |
129 |
|
127.
Światowid, 1933 r.,
nr 52 |
|