Dobre rady dla studiujących archiwalia

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
5 czerwca 2015

Korzystając z materiałów archiwalnych należy pamiętać, że są one niejako naocznymi świadkami wydarzeń, o których nas informują. Mogą występować w postaci dokumentu, listu, plakatu, afisza, ulotki, fotografii, filmu czy nagrania dźwiękowego i pochodzić z okresu, którym się zajmujemy. Analizując je, warto postawić pytania/problemy, które ułatwią zarówno ich identyfikację, jak i zrozumienie, np.:

  • Do jakiego typu źródeł można zaliczyć materiały archiwalne?
  • Kto je wytworzył? Czy wiemy coś o ich wytwórcy/autorze?
  • Kiedy zostały wytworzone?
  • Dlaczego zostały wytworzone? W jakich okolicznościach?
  • Jakie kluczowe słowa i w jakim znaczeniu pojawiają się w treści źródła?
  • Jaki ma związek treść źródła z konkretną sytuacją historyczną?
  • Czy można stwierdzić, kto w założeniu wytwórcy źródła miał być jego odbiorcą?
  • Jak wiarygodne jest dane źródło i czy istnieją pod tym względem jakieś ograniczenia?
  • Jaki jest stosunek danego źródła do innych źródeł z tego samego okresu? Czy podziela ono te same opinie, stanowiska, argumenty? Jak można wytłumaczyć różnice między nimi a innymi źródłami?

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2015-06-05
Data publikacji:2015-06-05
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:3157